Nitro magazine official logo
Tech/Science

Celera 500L: Το αεροσκάφος «αυγό» που αλλάζει τα δεδομένα στην επιχειρηματική αεροπορία

Το Celera 500L πέταξε για πρώτη φορά το 2018 και μέχρι στιγμής έχει φτάσει μόνο σε τελική ταχύτητα περίπου 180 μιλίων ανά ώρα και σε υψόμετρο 5.1816 μέτρων

celera 550L

Το Celera 500L που πολλοί το παρομοιάζουν με σφαίρα ή με αυγό, έχει μια μοναδική αεροδυναμική. Το σχήμα του έχει σχεδιαστεί για να επιτρέπει στον αέρα να ακουμπά πολύ ομαλά στην επιφάνεια του αεροπλάνου, πράγμα που σημαίνει ότι καίει λιγότερα καύσιμα λόγω λιγότερης αντίστασης.

Είναι ένα επιχειρηματικό και βοηθητικό ελαφρύ αεροσκάφος που αναπτύχθηκε από την αμερικανική εκκίνηση, Otto Aviation. Έως τον Αύγουστο του 2020, είχαν πραγματοποιηθεί 50 δοκιμαστικές πτήσεις, καθώς η εισαγωγή στοχεύει στην περίοδο 2023-2025.

Το Celera 500L πέταξε για πρώτη φορά το 2018 και μέχρι στιγμής έχει φτάσει μόνο σε τελική ταχύτητα περίπου 180 μιλίων ανά ώρα και σε υψόμετρο 5.1816 μέτρων, αλλά μια πιο ισχυρή έκδοση του κινητήρα, που θα εγκατασταθεί σύντομα, θα επιτρέψει μεγαλύτερες ταχύτητες και μεγαλύτερα υψόμετρα, ενώ φιλοδοξεί να προσθέσει και παράθυρα.

«Αυτό κάνει τέσσερις έως πέντε φορές την απόδοση άλλων αεροσκαφών με ελικοστρόβιλο και επτά έως οκτώ φορές την απόδοση των αεριωθούμενων αεροσκαφών», λέει ο William Otto Jr., Διευθύνων Σύμβουλος της Otto Aviation.

Τα λειτουργικά κόστη «χτυπούν» αυτά των επιχειρηματικών αεροπλάνων παρόμοιου μεγέθους. Σύμφωνα με την Otto Aviation, η πτήση με το Celera θα κοστίζει 328 δολάρια την ώρα σε σύγκριση με 2.100 δολάρια, με οικονομία καυσίμου 18 έως 25 μίλια ανά γαλόνι -παρόμοια με αυτή ενός μεγάλου SUV – σε σύγκριση με δύο έως τρία μίλια ανά γαλόνι.

Το Celera 500L είναι δημιουργία του William Otto Sr., ενός βετεράνου της αεροδιαστημικής, το έργο του οποίου εκτείνεται από το αμερικανικό πρόγραμμα πυραύλων Minuteman έως το βομβαρδιστικό B-1. Το έργο ξεκίνησε ως ένα πείραμα σκέψης για να διαπιστωθεί εάν ένα επαγγελματικό αεροσκάφος που να είναι φθηνότερο μπορεί να λειτουργήσει καλύτερα από τις τρέχουσες επιλογές.

Εμπνεύστηκε από μελέτες για τορπίλες, που διάβασε όταν προσπαθούσε να χωρέσει περισσότερες από αυτές σε ένα υποβρύχιο. Για να γίνει αυτό, έκανε τους κινητήρες που τους ώθησαν πολύ μικρότερους, δίνοντας στις τορπίλες ένα πιο αποτελεσματικό σχήμα που απαιτούσε λιγότερη ισχύ. Η στρωτή ροή γίνεται όταν ένα ρευστό – όπως ο αέρας – ρέει σε παράλληλα στρώματα, χωρίς διακοπή, το αντίθετο των αναταράξεων.

Για αυτό σχεδιάστηκε και το Celera 500L, ενώ προσφέρει 59% μείωση της αντίστασης σε σύγκριση με αεροσκάφη παρόμοιου μεγέθους, με αποτέλεσμα τεράστια εξοικονόμηση καυσίμων και εκπομπών. Ακόμη και μικρά εμπόδια όπως ο πάγος ή τα ζωύφια μπορούν να επηρεάσουν τη στρωτή ροή. Επίσης τα φθηνά καύσιμα μπορεί επίσης να έκαναν τους σχεδιαστές να το αποφεύγουν υπέρ της απλούστερης μηχανικής.

Επειδή η στρωτή ροή κάνει το αεροπλάνο να απαιτεί λιγότερη ισχύ, το Celera 500L διαθέτει έναν κινητήρα diesel V12 στο πίσω μέρος, σχεδιασμένο από τον Γερμανό κατασκευαστή RED. «Ήταν ο πιο αποδοτικός κινητήρας αεροσκαφών που μπορούσαμε να βρούμε, για να ταιριάζει με το αεροδυναμικό σώμα», λέει ο Otto.

Το αστρονομικό ποσό που πωλείται το Celera 500L

Το αεροσκάφος έχει ήδη προσελκύσει το ενδιαφέρον πολλών αγοραστών σε όλο τον κόσμο. Λόγω του σχήματος του, η καμπίνα είναι πιο ευρύχωρη από αυτή συγκρίσιμων αεροπλάνων όπως το Pilatus PC-12 ή το Beechcraft King Air, που δίνει την δυνατότητα να περπατάτε στο αεροπλάνο, ενώ υπάρχει και μια τουαλέτα. Είναι στο ίδιο επίπεδο με ένα μεσαίου μεγέθους business jet.

Το ιδιαίτερο σχήμα του μπορεί να μην κάνει σε κάποιους, αλλά υπάρχει και το κοινό που έχει βαρεθεί τα κλασικά αεροσκάφη. «Μπορεί να μην αρέσει στα εταιρικά στελέχη που πετούν στα Gulfstreams, αλλά υπάρχει ένα πολύ μεγάλο κοινό ανθρώπων που είναι απογοητευμένοι με τις εμπορικές αεροπορικές εταιρείες, την ασφάλεια των αεροδρομίων, την αναμονή στις ουρές» λέει ο Otto.

Αρχικά, το αεροπλάνο θα πωληθεί σε ιδιώτες και η τιμή του θα αγγίξει τα 5 εκατομμύρια δολάρια, αλλά υπάρχουν σχέδια για δύο μεγαλύτερα μοντέλα που θα μπορούν να φιλοξενήσουν έως και 19 και 40 επιβάτες αντίστοιχα, καθιστώντας τα ανταγωνιστικά με τα περιφερειακά τζετ. Συζητήσεις βρίσκονται σε εξέλιξη με μεγάλες αεροπορικές εταιρείες. Χρειάζονται ωστόσο χρόνια δοκιμαστικών πτήσεων και πλήρη πιστοποίηση του αεροσκάφους για να λειτουργήσει.

 

 

follow us on social media