Τα εγκαίνιά της κάνει αύριο (15.12.2023) στις 18:30 η νέα μεγάλη ομαδική έκθεση του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ) «Modern Love: Η Αγάπη στα Χρόνια της Ψυχρής Οικειότητας», η οποία διερευνά την έννοια του έρωτα, της αγάπης και των προσωπικών δεσμών την εποχή της ψηφιακής τεχνολογίας και του διαδικτύου.

    Θα έχει διάρκεια περίπου 6 μηνών, ρίχνοντας «αυλαία» στις 23.5.2023. Με την συγκεκριμένη έκθεση, την οποία επιμελείται η Κατερίνα Γρέγου, καλλιτεχνική διευθύντρια του ΕΜΣΤ, ξεκινά ο χειμερινός-εαρινός εκθεσιακός κύκλος του Μουσείου.

    Η έκθεση αποτελεί μία αποτίμηση 24 καλλιτεχνών από 14 χώρες του πως αποτυπώνεται ο έρωτας και η αγάπη σε μία εποχή τόσο συνδεδεμένη «στην πρίζα» που έχουμε γίνει εμείς οι ίδιοι τα εργαλεία των εργαλείων μας.

    Η καλλιτέχνις Μαρία Μαυροπούλου οραματίζεται μία βραδιά ανάμεσα σε δύο συντρόφους. «The Lovers» λέγεται το έργο της το οποίο απεικονίζει σε άσπρο και μαύρο δυο οθόνες, σε μία άμεση αλληγορία για τις σύγχρονες ερωτικές σχέσεις.

    Προσκολλημένοι στις οθόνες μας, δεν τις αποχωριζόμαστε ούτε στις πιο προσωπικές μας στιγμές. Αντιθέτως, τις χρησιμοποιούμε ενώ ζούμε μερικά από τα πιο δυνατά συναισθήματα: εκείνα του ενθουσιασμού που δημιουργεί το φλερτ, της αγωνίας που προκαλεί η προσμονή να δούμε το άτομο του ενδιαφέροντός μας, του πάθους του σεξ, του μουδιάσματος που προκαλεί ο έρωτας αλλά και της ζεστασιάς που μας χαρίζει η αγάπη.

    Κατά την διάρκεια των πολιτικών αναταράξεων του 2013 στο Κάιρο, δύο νέοι gay άνδρες συνδέονται μέσω της εφαρμογής γνωριμιών Grindr. Οι συνομιλίες τους, οι οποίες αποτυπώνουν τον κώδικα με τον οποίον μιλούν μεταξύ τους στο διαδίκτυο ενώ η ομοφυλοφιλία είναι ακόμη ταμπού. Ταυτόχρονα, ενσωματώνουν κοινωνικές και πολιτικές λεπτομέρειες για την εποχή που εκπροσωπούν. (Mahmoud Khaled – Do you have work tomorrow?)

    Συγχρόνως, η έκθεση εξετάζει πώς η τεχνολογία στα χρόνια του ύστερου καπιταλισμού, της παγκοσμιοποίησης, της ψηφιακής διασύνδεσης και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης επηρεάζει τις σύγχρονες κοινωνίες, την εργασία και τον λόγο. Πώς διεισδύει στην ζωή μας, μετασχηματίζοντας το συναίσθημα και τις κοινωνικές σχέσεις αλλά και πώς η εμπειρία του εικονικού σήμερα καταλύει τα όρι αμεταξύ του ιδιωτικού και του δημόσιου.

    Το έργο Borderless Love αποθανατίστηκε το πρωινό της 30ης Αυγούστου 2015, όταν ένα ζευγάρι προσφύγων άρχισε να φιλιέται με πάθος μέσα στη σκηνή του στον σιδηροδρομικό σταθμό Κελέτι της Βουδαπέστης. Ο Ούγγρος φωτογράφος István Zsíros έχει βρεθεί εκεί για καταγράψει τις πρωτόγνωρες συνθήκες, καθώς στοιβάζονται στον σταθμό 3000 άνθρωποι περιμένοντας να φύγουν για την Βιέννη.

    Στα εγκαίνια της έκθεσης θα παρουσιαστεί στις 21.00 η περφόρμανς της Marijke De Roover, LiveLaughLimerence (Μια όπερα buffa σε τέσσερις πράξεις), στον εκθεσιακό χώρο του ισογείου του Μουσείου. Η οπερατική αυτή παράσταση είναι ένα δηκτικό σχόλιο για τον τρόπο με τον οποίο χορογραφούμε και οργανώνουμε πολιτισμικά την αναπαράσταση της αγάπης μέσα από ετεροκανονικές δομές. Το έργο αξιοποιεί με απολαυστικό τρόπο όλα τα κλισέ των ρομαντικών κομεντί, του μουσικού θεάτρου, της όπερας, του καραόκε και του Hollywood.

    Τη μεγάλη αυτή ομαδική έκθεση θα ακολουθήσει μια σειρά ατομικών εκθέσεων τον Ιανουάριο του 2023, οι οποίες επικεντρώνονται στην επίδραση της ψηφιακής τεχνολογίας, του διαδικτύου, των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και της οικονομίας που παράγουν στις κοινωνικές σχέσεις και τη σύγχρονη ζωή.

    Περισσότερα από τα έργα θα δείτε στην έκθεση «Modern Love: Η αγάπη στα χρόνια της ψυχρής οικειότητας» που κάνει τα εγκαίνιά της την Πέμπτη 15 Δεκεμβρίου 2022 στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ), εκεί που ήταν το παλιό εργοστάσιο του Φιξ.

    Η είσοδος θα είναι δυνατή από τις 18:30 και τα εγκαίνια θα κρατήσουν μέχρι αργά το βράδυ.

    (Φωτογραφία Εξωφύλλου: Marge Monko, I Don’t Know You So I Can’t Love You, 2018 (λεπτομέρεια). Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας στο ΕΜΣΤ).