Τον περασμένο Φεβρουάριο, ένα ρεπορτάζ των LA Times ήταν αρκετό για να μπουν οι Χρυσές Σφαίρες στο στόχαστρο. Όχι για πρώτη φορά και μάλλον όχι για τελευταία. Σύμφωνα με αυτό, δημοσιεύτηκε ένα εκτενές δημοσίευμα σχετικά με την Ένωση Ξένων Ανταποκριτών, που δίνει κάθε χρόνο τα βραβεία, η οποία δεν έχει ούτε ένας μαύρος. Για την ακρίβεια, στα 87 μέλη, δεν έχει υπάρξει από το 2002 ούτε ένα μαύρο μέλος. Γενικά, η HFPA κατηγορείται για πολλά σφάλματα από τη δεκαετία του 1950, ωστόσο τα φετινά βραβεία απαρτίζονταν από ένα κρεσέντο σκανδάλων και ισχυρισμούς για ρατσισμό, σεξισμό και διαφθορά.

    Emmy 2021: The Crown και Ted Lasso σάρωσαν στα τηλεοπτικά βραβεία της Αμερικής

    Το ντόμινο των ευθυνών ξεκίνησε όταν ανακοινώθηκαν οι υποψηφιότητες στις Χρυσές Σφαίρες, βραβεία που θεωρούνται τα δεύτερα πιο σημαντικά στον κινηματογράφο και την τηλεόραση μετά τα Όσκαρ και τα Emmy. Οι ηχηρές απουσίες στην κατηγορία ‘καλύτερη ταινία’ που δεν είχε ούτε μία «μαύρη» συνοδεύτηκαν από διαμαρτυρίες για τον απαράδεκτο ρατσισμό, αφού στις περισσότερες κατηγορίες οι μαύροι καλλιτέχνες γνώρισαν τον σνομπισμό. Στο μεταξύ, ανάμεσα σε αυτές τις απουσίες, ήταν και το I May Destroy  You – ένα από τα καλύτερα αφηγήματα της προηγούμενης χρονιάς – που οι Χρυσές Σφαίρες το αγνόησαν επιδεικτικά, σε αντίθεση με τα φετινά βραβεία Emmy.

    Με όλα τα παραπάνω, ήταν λογικό και επόμενο τα βλέμματα να στραφούν στα 73α βραβεία Emmy, όπου ναι μεν η διοργάνωση προσπάθησε να αποφύγει το δράμα των Χρυσών Σφαιρών, όχι όμως με μεγάλη επιτυχία. Είδαμε μαύρους υποψήφιους αυτή τη φορά, ωστόσο κανείς δεν κέρδισε για το υποκριτικό του ταλέντο και γενικά, ήταν απόντες από τις περισσότερες κατηγορίες στα βραβεία.

    Κατά τη διάρκεια της τρίωρης τελετής, με παρουσιαστή τον Cedric the Entertainer, χρειάστηκαν να περάσουν δύο ώρες προκειμένου να ακουστεί το όνομα ενός μαύρου ηθοποιού. Ο RuPaul Charles έσπασε αυτή την εκκωφαντική «ησυχία» κατακτώντας κιόλας το ρεκόρ για τις περισσότερες νίκες στα Emmy από μαύρο άτομο. Ταυτόχρονα, η Michaela Coen, δημιουργός και πρωταγωνίστριας του I May Destroy You, πήρε βραβείο για το καλύτερο σενάριο σε limited σειρά, ωστόσο η υποκριτική της μπήκε ξανά στον πάγο.

    Η ίδια, αφιέρωσε το βραβείο σε όλα τα θύματα σεξουλικών επιθέσεων λέγοντας: «Έγραψα κάτι μικρό, ουσιαστικά για τους σεναριογράφους. Γράψε την ιστορία που σε φοβίζει, που σε κάνει να νιώθεις αβέβαιος, που είναι άβολη. Σε προκαλώ. Σε ένα κόσμο που μας παρασύρει να ψάχνουμε τις ζωές των άλλων, ώστε να μάς βοηθήσει να ορίσουμε καλύτερα πώς νιώθουμε για τους εαυτούς μας και ώστε, κατ’ επέκταση, να νιώθουμε την ανάγκη να μάς βλέπουν συνέχεια, μιας και η ορατότητα αυτές τις μέρες μοιάζει κάπως να εξισώνεται με την επιτυχία, μην φοβάσαι να εξαφανιστείς για λίγο από αυτόν, από εμάς, και να δεις τι προκύπτει στην ησυχία. Αφιερώνω αυτή την ιστορία σε κάθε επιζήσαντα σεξουαλικής επίθεσης».

    Το βασικό ερώτημα που γεννιέται εδώ, είναι πώς γίνεται το Χόλιγουντ να δείχνει τον υπέρτατο ρατσισμό του στις Χρυσές Σφαίρες και τα Emmy, ενώ στα Όσκαρ όχι. Τουλάχιστον, στα φετινά Όσκαρ είχαμε και μαύρο νικητή για β’ ανδρικό ρόλο, Daniel Kaluuya, ενώ αναδείχθηκαν, επιτέλους και οι γυναίκες, με την Chloé Zhao να κερδίζει για πρώτη φορά την καλύτερη σκηνοθεσία σε ταινία.

    Αξίζει να σημειωθεί πως η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών ανακοίνωσε ότι τα κριτήρια που πρέπει να πληροί μια κινηματογραφική παραγωγή προκειμένου να βρεθεί υποψήφια για το Oσκαρ Καλύτερης Ταινίας, αλλάζουν ριζικά, ώστε να ενθαρρύνουν τη διαφορετικότητα σε ζητήματα φύλου, χρώματος, ερωτικού προσανατολισμού και αναπηρίας, προάγοντας τη συμπερίληψη υποεκπροσωπούμενων ατόμων και ομάδων, τόσο μπροστά όσο και πίσω από τις κάμερες.