Η ανάπλαση της αθηναϊκής ριβιέρας αποτελούσε όνειρο πολιτικών, επιχειρηματιών και πολεοδόμων από τη δεκαετία του ’20. Το 1954 η εφημερίδα «Καθημερινή» δημοσίευσε ένα άρθρο υποστηρίζοντας πως η Γλυφάδα και η Βούλα θα μπορούσαν να γίνουν ακόμη πιο δημοφιλείς κι από την Κυανή Ακτή της Γαλλικής Ριβιέρας. Τρία χρόνια αργότερα, ο σχεδιασμός για την Αθηναϊκή Ριβιέρα άρχισε να υλοποιείται με τη δημιουργία του συγκροτήματος «Αστέρια» στη Γλυφάδα ενώ στα χρόνια που ακολούθησαν η Κυανή Ακτή της Ελλάδας άρχισε να γίνεται ιδιαίτερα δημοφιλής με τη βοήθεια του Ελληνικού Κινηματογράφου. Σήμερα, η ακτογραμμή της Αθήνας ζει την επανεκκίνηση της μέσα από μεγάλες επενδύσεις κορυφαίων projects.

    Από τον Θανάση Διαμαντόπουλο

    Πρώην Αεροδρόμιο Ελληνικού

    Η πορεία του Ελληνικού αποτελεί μια μικρογραφία της ιστορίας της παραλιακής. Ήταν επί σειρά ετών εγκαταλελειμμένο, σε τέτοιο βαθμό που η παρακμή του παλιού αεροδρομίου της πρωτεύουσας αποτέλεσε αντικείμενο έκθεσης του φωτογράφου Αλέξανδρου Λαμπροβασίλη, ο οποίος ήθελε να επιστήσει την προσοχή στην εγκατάλειψη αυτής της ονειρεμένης έκτασης. Εδώ και κάποιες ημέρες ξεκίνησε η αξιοποίηση του ακινήτου, η μεγαλύτερη αστική ανάπλαση στην Ευρώπη, με στόχο την μεταμόρφωσή του σε τοποθεσία-ορόσημο μικτής χρήσης και εθνικής εμβέλειας. Ο Μητροπολιτικός Πόλος Ελληνικού-Αγίου Κοσμά συνολικής έκτασης 6.200.000 τ.μ. θα αποτελέσει σημείο αναφοράς για την πόλη της Αθήνας.

    Η επένδυση, ύψους 8 δις ευρώ αναμένεται να συμβάλει κατά 2,4% στο ΑΕΠ της χώρας στον ορίζοντα ολοκλήρωσης της ανάπτυξης ενώ παράλληλα θα εισφέρει συνολικά πάνω από 14 δις έσοδα σε φόρους στο κράτος στον ίδιο χρονικό ορίζοντα. Το όραμά της Lamda Development που έχει αναλάβει εξ’ολοκλήρου το έργο για την ανάπλασης του Ελληνικού, είναι η δημιουργία μιας σύγχρονης, πράσινης, ψηφιακής πόλης, πρότυπο βιώσιμης ανάπτυξης, φιλική προς τους ανθρώπους και το περιβάλλον που θα αναδεικνύει την πολιτιστική κληρονομιά της Ελλάδας. Ενός νέου χώρου ψυχαγωγίας, χαλάρωσης, περιπάτου και άθλησης προσβάσιμος σε όλους.

    Ανάμεσα στα έργα περιλαμβάνεται η δημιουργία ενός μητροπολιτικού πάρκου μεγαλύτερου των 2.000.000 τ.μ. το οποίο θα εκτείνεται από το παραλιακό μέτωπο μέχρι τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης ενώνοντας παράλληλα τον Άλιμο με τη Γλυφάδα και την Αργυρούπολη και το Ελληνικό με την θάλασσα. Το πάρκο, ένας ζωντανός χώρος πράσινου και αναψυχής, θα αναδεικνύει την ιστορία του πρώην Αεροδρομίου μετατρέποντας κτήρια ιστορικής σημασίας σε σημεία πολιτιστικού ενδιαφέροντος ενώ ένας κύριος πεζόδρομος περιπάτου 2.5 χιλιομέτρων θα εκτείνεται από τη λεωφόρο Βουλιαγμένης και θα καταλήγει στη θάλασσα, συνδέοντας έτσι το Μητροπολιτικό Πάρκο με το παράκτιο μέτωπο και την παραλία με την μαρίνα.

    Η επένδυση περιλαμβάνει οικιστικές αναπτύξεις, ξενοδοχειακές μονάδες, εμπορικές δραστηριότητες, χώρους οικογενειακής απασχόλησης-διασκέδασης, μουσεία, κέντρα πολιτισμού, κέντρα υγείας και ευεξίας, αθλητικές εγκαταστάσεις και χώρους αναψυχής, ένα πρότυπο επιχειρηματικό πάρκο εκπαίδευσης, έρευνας και επιχειρηματικότητας όπως επίσης και την πλήρη διαμόρφωση της ήδη υπάρχουσας μαρίνας καθώς και την αναβάθμιση και ανάδειξη ολόκληρου του παραλιακού μετώπου.

    Το Πολυδύναμο Κέντρο Πολλαπλών Λειτουργιών και Εκδηλώσεων του Μητροπολιτικού Πάρκου με τον Πύργο Παρατήρησης, αναμένεται να αποτελέσει έναν από τους δημοφιλέστερους προορισμούς φιλοξενώντας ποικίλες εκδηλώσεις μεγάλης κλίμακας, όπως αγώνες μπάσκετ, συναυλίες και πολλά άλλα. Επιπλέον, μια ομάδα ψηλών κτιρίων, συμπεριλαμβανομένου ενός ουρανοξύστη κατοικιών ύψους 200 μέτρων από την στάθμη της θάλασσας στη Μαρίνα του Αγίου Κοσμά, ενός ακόμα Πύργου κατοικιών, του ξενοδοχείου και του πύργου γραφείων επί της Βουλιαγμένης θα συμβάλλουν περαιτέρω στην ανάπλαση του χώρου.

    Στις εγκαταστάσεις του Αγίου Κοσμά θα κατασκευαστούν επίσης 1400 κατοικίες κι ένας παραθαλάσσιος οικισμός ήπιας δόμησης, δηλαδή μονοκατοικίες και συγκροτήματα κατοικιών δύο ταχυτήτων: μία για πολύ ακριβά γούστα και μία στην οποία θα μπορεί να ανταποκριθεί περισσότερος κόσμος.

    Το αναβαθμισμένο παραλιακό μέτωπο, θα περιλαμβάνει μια νέα παραλία με ελεύθερη πρόσβαση και μια υπερσύγχρονη μαρίνα, ανασυνθέτοντας την εικόνα της Αθηναϊκής Ριβιέρας ενώ τα Ιδρύματα Επιστήμης και Έρευνας, θα προσελκύσουν ένα νέο δημογραφικό προφίλ τουρισμού που επισκέπτεται την Αθήνα, παρέχοντας ένα ακόμα ισχυρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για τη χώρα ως τουριστικό προορισμό.

    Αξίζει να σημειωθεί και η δημιουργία ενός διευρυμένου δικτύου πεζόδρομων και ποδηλατόδρομων, εκτιμώμενου μήκους 50 χιλιομέτρων, που θα συνδέεται με τα μέσα σταθερής τροχιάς για τη διασφάλιση της πρόσβασης στο ακίνητο χωρίς τη χρήση Ι.Χ., διασφαλίζοντας με αυτόν τον τρόπο τη δημιουργία απευθείας προσβάσεων στο Πάρκο και την Παραλία από και προς τους όμορους δήμους.

    Η ανάπτυξη δεν αποσκοπεί στη διαμόρφωση μιας περίκλειστης προνομιούχου περιοχής, αλλά μιας ευρείας και προσπελάσιμης ζώνης της μητροπολιτικής περιοχής, όπου κάτοικοι και επισκέπτες θα έχουν μερίδιο στην αναβάθμιση της συλλογικής ποιότητας ζωής των πολιτών της Αττικής, την οποία θα επιφέρει το έργο. Τέλος, στα άμεσα σχέδια της εταιρείας συμπεριλαμβάνεται και η ανέγερση του μεγαλύτερου εμπορικού κέντρου στην Αττική επί της λεωφόρου Βουλιαγμένης, το οποίο θα είναι κατά 20% μεγαλύτερο από το Mall στο Μαρούσι, ενώ δίπλα σε αυτό θα αναπτυχθεί και ένα retail park με καταστήματα μεγάλης επιφάνειας.

    Αστέρια Γλυφάδας

    Η Γλυφάδα μπορεί να μετράει πάλι τα αστέρια της. Η επένδυση που είχε γίνει στα μέσα του 20ου αιώνα προφανώς ξέφτισε και το λίφτινγκ αξίας δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ δίνει στην περιοχή το ανανεωτικό «άγγιγμα του Μίδα» που της έλειπε: Ένα εντυπωσιακό resort 5 αστέρων της πολυτελούς αλυσίδας ξενοδοχείων «One & Only» αναμένεται να προκαλέσει το απόλυτο revival σε μια έκταση σχεδόν 272 στρεμμάτων. Στόχος είναι να ολοκληρωθεί μέχρι το καλοκαίρι του 2022 η κατασκευή ενός συγκροτήματος που θα περιλαμβάνει 115 δωμάτια, 12 σουίτες, 14 τουριστικές κατοικίες, 2 εστιατόρια, κέντρο spa και χώρους δραστηριοτήτων για παιδιά και εφήβους. Στο εξωτερικό τμήμα του κτιρίου και στην πλευρά προς την παραλία θα διαμορφωθούν καθιστικοί χώροι, υπαίθριες κολυμβητικές δεξαμενές και bar.

    Επίσης τα 100 παλιά bungalows του συγκροτήματος με επιφάνεια 43 έως 49 τ.μ. θα μετατραπούν σε ανεξάρτητες μονάδες φιλοξενίας. Όσον αφορά στις 14 ανεξάρτητες κατοικίες στο δυτικό όριο της έκτασης του συγκροτήματος θα αποτελούν ανεξάρτητες μονάδες, ενεργειακά αυτόνομες, με πρόβλεψη ιδιωτικού υπαίθριου χώρου ενώ παράλληλα θα κατασκευαστεί κέντρο «well being» που θα περιλαμβάνει αποδυτήρια, θερμαινόμενη πισίνα, αίθουσες σάουνα και χαμάμ, γυμναστήριο, χώρους θεραπείας και κέντρο αισθητικής

    Μαρίνα Αλίμου

    Στις αρχές του 2025 αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η μεταμόρφωση της Μαρίνας Αλίμου, σε μία σύγχρονη Ευρωπαϊκή Μαρίνα χωρητικότητας τουλάχιστον 1100 σκαφών. Σύμφωνα με το σχέδιο ανάπτυξης της Μαρίνας στη δυτική πλευρά της, δίπλα από την παραλία Έδεμ, θα κατασκευαστεί ένα μπουτίκ ξενοδοχείο πολυτελείας ενώ θα δημιουργηθούν χώροι στάθμευσης για 850 αυτοκίνητα, χώροι εστίασης και αναψυχής, καταστήματα, όπως επίσης και γραφεία ενοικίασης οχημάτων και σκαφών αναψυχής.

    Επίσης, προωθείται η δημιουργία παραθαλάσσιου πεζόδρομου και πάρκου αναψυχής, ενώ διεξάγονται και εργασίες για τη βελτίωση των παρεχόμενων υποδομών και υπηρεσιών στη μαρίνα (π.χ. νέες υποδομές ύδρευσης και ηλεκτρισμού, αναβάθμιση των ηλεκτρολογικών και μηχανολογικών συστημάτων). Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση έχουν ανατεθεί στην θυγατρική του ομίλου Ελλάκτωρ, REDS. Στόχος του δημάρχου Αλίμου κ. Ανδρέα Κονδύλη είναι επιπλέον να εμπλουτιστεί το πράσινο και να αναπτυχθούν δράσεις πολιτισμού όπως η δημιουργία δημοτικής πινακοθήκης.

    * Το παρόν άρθρο μπορείς να το διαβάσεις ολόκληρο στο νέο τεύχος του Nitro που κυκλοφορεί στα περίπτερα

    ** Φωτογραφίες: Lamda Developments