Πίνακας Περιεχομένων
    1. Τι γίνεται με τις πτήσεις προς την Ανατολική Ασία;
    2. Βορειοδυτικές αναστροφές
    3. Απόσταση vs Χρόνος
    4. Το οικονομικό αντίκτυπο

    Η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και οι εναέριες απαγορεύσεις, δημιουργούν ένα τεράστιο εμπόδιο σε αρκετές εναέριες εκτάσεις, με εξαιρετικά μεγάλες επιπλοκές για μεταφορές αγαθών, που συνήθως διαπερνούν τους ουρανούς της Ανατολικής Ευρώπης, με τελικό προορισμό την Ασία. Όλες αυτές οι έκτακτες μεταβολές, εν καιρώ πολέμου, μπορούν να επιφέρουν σημαντικές επιπτώσεις για τους επιβάτες, τις αεροπορικές εταιρείες και το κόστος των πτήσεων εντός της Ευρώπης και προς Ρωσία, οι οποίες μας θυμίζουν εποχές Ψυχρού Πολέμου.

    Μέχρι στιγμής, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ρωσία, έχουν απαγορεύσει τις μεταξύ τους πτήσεις αλλά και την διέλευση αεροπλάνων τους από την κάθε περιοχή. Άλλες απαγορεύσεις ακολούθησαν το ίδιο παράδειγμα, με την Πολωνία και την Τσεχία, να απαγορεύουν επίσης την πρόσβαση ρωσικών αεροπλάνων από τον εναέριο χώρο τους.

    Εκτός από ότι αυτό προκαλεί μια τεράστια τρύπα στον εναέριο χάρτη της Ανατολική Ευρώπης, μέχρι στιγμής, τα εμπόδια στα πιο μεγάλα ταξίδια είναι λίγα. Ακόμη και τα ρωσικά σκάφη που χρησιμοποιούν τον εναέριο χώρο πάνω από τον Ατλαντικό ωκεανό, παραμένουν μέχρι στιγμής ανενόχλητα, παρά το γεγονός πως η εν λόγω περιοχή, διευθύνεται από βάση που βρίσκεται στο Ηνωμένο Βασίλειο.

    Τι γίνεται με τις πτήσεις προς την Ανατολική Ασία;

    Κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου, για να αποφύγει κανείς το Σοβιετικό Μπλοκ, σήμαινε πως έπρεπε να πετάξει βόρεια, γύρω από την περιοχή Greenland προς την Αλάσκα. Οι πτήσεις από και προς Κίνα, διένυαν την Μαύρη Θάλασσα και τον Καύκασο, αποφεύγοντας το Αφγανιστάν για να εισαχθούν εν τέλει στην Κίνα κατά μήκος της Κεντρικής Ασίας.

    Σήμερα, δεν έχουμε φτάσει ακόμα εκεί. Αυτό, ίσως οφείλεται στα μοντέρνα αεροπορικά σκάφη. Οι επιπτώσεις στις ήδη πληγείσες – από τον Covid-19 εμπορικές πτήσεις, θα παραμείνουν περιορισμένες για τώρα, αν οι απαγορεύσεις παραμείνουν στις περιοχές μεταξύ Ρωσίας και Ηνωμένου Βασιλείου, Πολωνίας και Τσεχίας. Παρόλα αυτά, η κατάσταση θα μπορούσε εύκολα να ξεφύγει.

    Βορειοδυτικές αναστροφές

    Τα βασικά προβλήματα, μάλλον θα επικεντρωθούν στις πτήσεις πάνω από συγκεκριμένους εναέριους χώρους. Οι περισσότερες επιβατικές πτήσεις μεταξύ Ευρώπης και Ανατολικής ή Νοτιοανατολικής Ασίας περνούν πάνω από τη Ρωσία, ως μια διαδικασία ρουτίνας. Η πτήση μεταξύ Λονδίνου και Τόκυο, διαρκεί για περίπου 11 με 12 ώρες, και διαπερνά τη Ρωσία και τις Σκανδιναβικές χώρες.

    Η πρώτη επιλογή για τις αεροπορικές εταιρείες που αποφεύγουν τον ρωσικό εναέριο χώρο, είναι να πετάξουν νότια, από την Μαύρη Θάλασσα και τον Καύκασο, πριν πετάξουν πάνω από την κεντρική Ασία,

    Ανάλογα με το πόσο νότια στην Μαύρη Θάλασσα θα πρέπει να ταξιδέψει το αεροπλάνο, θα μπορούσαν να προστεθούν περίπου δύο με τρεις ώρες στην απευθείας πτήση Λονδίνο – Τόκυο, αλλά θα μπορούσε να γίνει και σε πιο σύντομο χρονικό διάστημα από την δεύτερη επιλογή που είναι μέσω Αλάσκας.

    Απόσταση vs Χρόνος

    Σε τωρινές συνθήκες, η διαδρομή μέσω Αλάσκας, θα προσέθετε περίπου 1.500 με 2.000 ναυτικά μίλια στον πιο σύντομο δρόμο μέσω Μεγάλου Κύκλου, ανάμεσα σε Λονδίνο και Τόκιο, δηλαδή σε ώρες, περίπου 3 με 4. Ωστόσο, ένα σύγχρονο επιβατικό αεροπλάνο, μπορεί να μην χρειαστεί καν να πραγματοποιήσει στάση για ανεφοδιασμό.

    Το ίδιο ισχύει και για μια γκάμα σύγχρονων σκαφών, για περίπου 20 εναέριες διαδρομές, πριν και μετά την πανδημία, συμπεριλαμβανομένων των διαδρομών από Ντουμπάι προς Χιούστον, Σαν Φρανσίσκο, Λος Άντζελες και Όουκλαντ ή Χονγκ Κονγκ προς Βοστόνη και Νέα Υόρκη.

    Οι συγκεκριμένες πτήσεις, συνήθως πραγματοποιούνται με αεροσκάφη όπως το Airbus A380 ή Boeing 777-300ER, τα οποία μετρούν 20 χρόνια πίσω σε τεχνολογία. Ένα σκάφος κατά μια δεκαετία πιο πρόσφατο, όπως το Boeing 787 και το Airbus A350 ή το A330neo, θα ήταν ακόμη πιο ικανά να πραγματοποιήσουν τέτοιους είδους μεγάλες πτήσεις.

    Οι τρέχουσες εξελίξεις, θα μπορούσαν να οδηγήσουν και άλλες ευρωπαικές χώρες στο να απαγορεύσουν στις ρωσικές αερογραμμές να περάσουν από τον εναέριο χώρο τους. Αν αυτή η δραστηριότητα γίνει στην κλίμακα του ΝΑΤΟ, θα περιλάμβανε την Νορβηγία, αλλά όχι την Σουηδία και την Φινλανδία.

    Αν οι απαγορεύσεις εξαρτώνταν από την Ευρώπη και όχι από το ΝΑΤΟ, η επιλογή χωρών θα ήταν αντίστροφη, καθώς η Σουηδία και η Φινλανδία είναι μέλη της Ε.Ε., ενώ η Νορβηγία δεν είναι, παρότι τάχθηκε υπέρ των σχετικών κυρώσεων που επέβαλε η Ένωση κατά της Ρωσίας.

    Σπόιλερ στην συγκεκριμένη ερώτηση ωστόσο, μπορεί να αποτελέσει η Κίνα και στο μέχρι ποιο σημείο θα επιβάλει απαγορεύσεις σε οικονομικά σημαντικές πτήσεις μεταξύ της δικιάς της και των βασικών διεθνών αγορών, που έχουν απαγορεύσει πτήσεις στον εναέριο χώρο του. Το ερώτημα αυτό, είναι μάλλον αρκετά πολύπλοκο.

    Το οικονομικό αντίκτυπο

    Οι απαγορεύσεις θα έχουν σίγουρα οικονομικό αντίκτυπο στις αεροπορικές εταιρείες, αλλά και στη Ρωσία, η οποία χρεώνει διεθνείς αερογραμμές για εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια κάθε χρόνο, ώστε να επιτρέπει τη διέλευση από τον εναέριο χώρο της.

    Σε περίπτωση μεταβολών, οι υπεύθυνοι, θα εισάγουν περισσότερα έξοδα που θα καταστήσουν τις πτήσεις λιγότερο οικονομικές και ως εκ τούτου, οι χρεώσεις για διέλευση από εναέριο χώρο περιοχών, να γίνουν υψηλότερες.

    Μένει να δούμε αν η Ευρώπη θα μπορούσε να απαγορεύσει ειδικά, τις πτήσεις ενός του εναέριου χώρου ευρωπαικών χωρών, είτε μαζί, είτε αντί του SWIFT.

    Όποιες κι αν είναι οι εξελίξεις του πολέμου στις εμπορικές πτήσεις, είναι σχεδόν σίγουρο πως θα δούμε και άλλες απαγορεύσεις στην καλύτερη των περιπτώσεων, οι οποίες μέλλει να αλλάξουν τον τρόπο με τον οποίο ταξιδεύουμε.