Μία από τις πρώτες αντιδράσεις της Δύσης στο άκουσμα της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, ήταν να εκφράσει την αποδοκιμασία της στον πόλεμο όπως εκείνη ξέρει καλύτερα: με συμβολικό εμπορικό μποϊκοτάζ.

    Brands όπως η Nike αποχώρησαν από την αγορά της Ρωσίας, γνωρίζοντας πολύ καλά πως ο Πούτιν θα συνεχίσει την ζωή του χωρίς πρόβλημα ακόμη και εάν δεν φοράει παπούτσια της συγκεκριμένης μάρκας. Όμως, θέλησαν να στείλουν ένα συμβολικό μήνυμα στους αγοραστές τους: ότι δεν βασίζονται στα κέρδη από μία χώρα που κηρύσσει πόλεμο σε μία άλλη. Διαφημιστικό τρικ ή πράξη ευθύνης; Όποια και να είναι η απάντηση, το μόνο σίγουρο είναι ένα: το να αποσύρει μία εταιρεία τα καταστήματά της από μία ολόκληρη χώρα δεν είναι τόσο εύκολο όσο ακούγεται. Θα εξηγήσουμε πολύ σύντομα το γιατί.

    Ο Πρόεδρος της Ουκρανίας, Volodymyr Zelensky, έχει πολλάκις καλέσει τους ευρωπαίους ηγέτες να υποβάλλουν κυρώσεις στην Ρωσία. «Όλες οι δυτικές εταιρείες πρέπει να φύγουν από την Ρωσία. Αυτή η αγορά είναι βαμμένη με το αίμα μας». Ακόμη και πριν την προτροπή του, πάνω από 300 μεγάλες εταιρείες της Δύσης, από την Apple μέχρι McDonald’s έχουν κλείσει τα καταστήματά τους και έχουν απολύσει τους εργαζόμενούς τους.

    Ωστόσο, μερικά από τα δυτικά brands επιμένουν να δραστηριοποιούνται οικονομικά στην Ρωσία. Ανάμεσά τους οι Marks & Spencer, τα Burger King, η Uniqlo, τα Starbucks και η PepsiCo. Το οργισμένο πλήθος απειλεί με μποϊκοτάζ τις εταιρείες αυτές και άλλες ακόμα που δραστηριοποιούνται ακόμη στην Ρωσία, ενώ εκείνες αρνούνται να αποχωρήσουν από τη χώρα. Ταυτόχρονα, οι άνθρωποι ξεχνούν πως πολλές από τις πολιτικές που οδήγησαν στην κήρυξη του πολέμου – στην οποία συνέβαλαν έμμεσα ΝΑΤΟ και Ευρώπη- προέρχονται από την δική τους ψήφο ή αδιαφορία να ασχοληθούν με τα κοινά. Εδώ, ο αποδιοπομπαίος τράγος είναι οι εταιρείες που συνεχίζουν να κάνουν ό,τι έκαναν: μένουν εκτός πολιτικής και πουλάνε αγαθά.

    Μεταξύ εκείνων που δέχτηκαν σφοδρή κριτική επειδή κράτησαν τα ρώσικα εργοστάσιά τους και η δανέζικη εταιρεία Carlsberg. Η Carlsberg έσπευσε να ξεκαθαρίσει πως δεν κάνει πια πωλήσεις στην Ρωσία, απλά έχει κρατήσει ανοιχτή την Baltika ζυθοποιία της ώστε να στηρίξει τους εργαζόμενούς της και τις οικογένειές τους. Σε παρόμοιο κύμα κινήθηκε και η γαλλική εταιρία καλλυντικών Yves Rocher η οποία έχει κρατήσει όλα της τα καταστήματα ανοιχτά.

    Μάλιστα, τα Burger King ανέφεραν σε ανακοίνωσή τους ότι είναι δύσκολος ο τερματισμός των οικονομικών τους συμφωνιών με τα καταστήματα της Ρωσίας καθώς λειτουργούν με καθεστώς franchise. Έτσι, δεν μπορούν απλά να πάρουν την απόφαση να τα κλείσουν.

    Η απόσυρση των εταιρειών επηρεάζει άμεσα πρώτα από όλα τους εργαζόμενούς τους. Και για τις εταιρείες εκείνες που είχαν επενδύσει βαθιά στην ρωσική αγορά, μιλάμε για χιλιάδες εργαζόμενους οι οποίοι θα πρέπει να έρθουν αντιμέτωποι με την ανεργία, την φτώχεια, την πείνα.

    Η πίεση που θα ασκήσει η πολιτική αναταραχή από τους άνεργους Ρώσους, δεν είναι αρκετή ώστε να ασκήσει πίεση στον Ρώσο Πρόεδρο. Όπως έδειξαν τα πρώτα δεδομένα, δεν πτοείται από τις δυτικές απειλές.

    Είναι η απόσυρση των φυτικών εταιρειών ο σωστός τρόπος να επιτευχθεί το οικονομικό μποϊκοτάζ στην Ρωσία; Και είναι αυτός ο τρόπος να μπει ένα φρένο στην πολεμική μανία του Putin;

    Διαβάστε ακόμη στο Nitro.gr:

    Ουγγαρία: Ο Viktor Orbán παίζει κρυφτό με τη Δύση και στηρίζει Putin

    Γιατί ο Boris Johnson χρωστάει την πολιτική του επιβίωση στον Vladimir Putin