Πίνακας Περιεχομένων
    1. Η απάντηση της Shein

    Δεν είναι κάποιο κρυφό μυστικό πως τα brands που λανσάρουν το fast fashion, έχουν εργοστάσια από πίσω με απάνθρωπες συνθήκες εργασίας. Παρόλα αυτά, ένα νέο ντοκιμαντέρ του Channel 4, που έγινε υπό άκρα μυστικότητα, παρουσιάζει με λεπτομέρειες τι ακριβώς συμβαίνει πίσω από τις κλειστές πόρτες και βάζει στο επίκεντρο την πιο τάχιστα αναπτυσσόμενη αλυσίδα γρήγορης μόδας αυτή τη στιγμή, τη Shein.

    Η Shein είναι γνωστή εξαιτίας των χαμηλών τιμών που έχει στα προϊόντα της, που φέρνουν όμως στην εταιρία εκατομμύρια κέρδη τον μήνα. Ωστόσο, αυτό το χαμηλό κόστος, στοιχίζει σε ανθρώπινες ζωές. Δεν χωράει ο νους αυτό που συμβαίνει σε τουλάχιστον δύο εργοστάσιά της.

    Για το Inside the Shein Machine: Untold, όπως τιτλοφορείται το ντοκιμαντέρ, και οικοδεσπότη τον δημοσιογράφο Iman Amrani, ένας εργάτης «τρύπωσε» στα εργοστάσια της Shein στην κινεζική επαρχία Guangzhou και τα ευρήματα ήταν σοκαριστικά. Ενώ η νομοθεσία της Κίνας ορίζει να μην εργάζονται οι υπάλληλοι πάνω 40 ώρες την εβδομάδας, το ντοκιμαντέρ δείχνει μια τοξική κουλτούρα.

    Αυτή δηλαδή που το προσωπικό δεν πληρώνεται καθόλου καλά, παρόλο που οι εργαζόμενοι ξεκινούν στις 8 το πρωί τη δουλειά και τελειώνουν τις πρώτες πρωινές ώρες. Στο πρώτο εργοστάσιο, ίσχυε ένας βασικός μισθός που ανερχόταν σε 4.000 γουάν τον μήνα (που αντιστοιχούν περίπου σε 556 δολάρια), ενώ ίσχυε ο όρος ότι τα χρήματα από τη δουλειά του πρώτου μήνα στο εργοστάσιο παρακρατούνταν, την ώρα που έπρεπε να κατασκευαστούν τουλάχιστον 500 ρούχα την ημέρα.

    Στο δεύτερο εργοστάσιο που εμφανίζεται στο ντοκιμαντέρ, οι εργάτες δεν αμείβονταν με κάποιον βασικό μισθό και αντί αυτού λάμβαναν 0,27 γουάν για κάθε ρούχο που έφτιαχναν. Οι υπάλληλοι, επίσης, τιμωρούνταν με πρόστιμο που έφτανε σε αξία τα 2/3 του ημερομισθίου τους αν έκαναν ακόμα και ένα μόνο λάθος.

    Η Shein, η εφαρμογή της οποίας έγινε η πιο δημοφιλής στην Αμερική, έχει συγκεντρώσει 6,9 δισεκατομμύρια προβολές στο TikTok, με τους χρήστες να καυχιούνται για τα πολύ οικονομικά προϊόντα. Παρά τις ανησυχίες ότι η αυτή η γρήγορη μόδα είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος ρυπογόνος για το περιβάλλον, οι πελάτες της Shein αυξάνονται και μάλιστα γοητεύονται από το έξυπνο μάρκετινγκ της εταιρείας.

    Όχι μόνο αποτυγχάνει η Shein στη βιωσιμότητα, αλλά διατηρεί και άθλιες συνθήκες για τους εργαζόμενους, οι οποίοι δεν έχουν ούτε μία μέρα κενή.

    Η απάντηση της Shein

    Η Shein κλήθηκε να σχολιάσει το ντοκιμαντέρ, με τους εκπροσώπους της να δηλώνουν πως ανησυχούν ιδιαιτέρως για τους ισχυρισμούς που παρουσίασε το Channel 4, οι οποίοι παραβιάζουν τον Κώδικα Δεοντολογίας που έχει συμφωνήσει κάθε προμηθευτής της Shein. «Η μη τήρηση των προτύπων της Shein θα έχει ως αποτέλεσμα τη λήξη της συνεργασίας. Έχουμε ζητήσει συγκεκριμένες πληροφορίες από το Channel 4 για να διεξάγουμε περαιτέρω έρευνα».

    Διαβάστε ακόμη: Οι διαρκείς πειραματισμοί του Balenciaga και τα luxurious «σκουπίδια»