Πίνακας Περιεχομένων
    1. «Η Apple εμπόδιζε τόσα χρόνια τη διαδικασία αλλαγής»

    «Πόλεμο» δηλώσεων μεταξύ της Apple και Ευρωπαίων αξιωματούχων έχει προκαλέσει η απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης να προωθήσει προς ψήφιση μια νέα νομοθεσία για τις ηλεκτρονικές συσκευές. Σύμφωνα με αυτή, θα καταργηθούν τα 2 από τα 3 είδη φορτιστή που υπάρχουν αυτή τη στιγμή στην αγορά και θα υπάρχει μόνο αυτός με το USB-C, με τον οποίο θα φορτίζονται όλες οι ηλεκτρονικές συσκευές: κινητά, laptop, tablet, ηχεία, ακουστικά και κονσόλες.

    Όπως αναλύει ο Έλιαν Πέλτιερ στους New York Times, η κίνηση αυτή από την Κομισιόν είναι ένα ακόμα επιθετικό βήμα απέναντι στην Apple, καθώς μαίνεται μια κόντρα χαμηλής έντασης τα τελευταία 3 χρόνια, με επίκεντρο τις τιμές που επιβάλλει στο Spotify μέσω του App Store, οι οποίες κρίνονται ως άδικες. Παράλληλα, στο τραπέζι βρίσκεται και η ενόχληση της Ε.Ε. για το Apple Pay, που είναι η μόνη επιλογή για αγορά προϊόντων Apple, κάτι που η Ε.Ε. εκλαμβάνει ως κατάργηση του ανταγωνισμού, ως μονοπώλιο.

    «Τι προσφέρουμε; Περισσότερη ελευθερία και λιγότερο κόστος» δήλωσε ο Τιερί Μπρετόν, Επίτροπος Εμπορίου, σε συνέντευξή του την Πέμπτη για αυτή την μετάβαση που αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2024. «Είναι εντελώς παράλογο και ενοχλητικό να ζητάει κανείς από τους Ευρωπαίους πολίτες να αγοράζουν κάθε φορά έναν νέο φορτιστή, ενώ τα συρτάρια τους είναι γεμάτα» τόνισε ο δικηγόρος περιβάλλοντος στην υπηρεσία της Ε.Ε., Σάσκια Μπρικμόντ.

    Η Apple μέχρι στιγμής έχει το lightning charging port για τις συσκευές της, αν και, όπως επισημαίνουν από την Ε.Ε., ήδη στην ευρωπαϊκή αγορά πωλούνται iPads που έχουν τον usb-c φορτιστή.

    Ο Ντάνιελ Ιβς, διευθυντής της WedBush στον τομέα έρευνας μετοχικών κεφαλαίων, εξέφρασε την άποψη πως αυτή η κίνηση από την Ε.Ε. είναι μια «γροθιά στο στομάχι της Apple και πάει την κόντρα τους στο επόμενο επίπεδο. Είναι σαν να αναγκάζεις το Netflix να προσφέρει και VCR οθόνη στους συνδρομητές του μαζί με το streaming».

    Η Ευρωπαϊκή Ένωση επιθυμούσε την μετάβαση σε εποχή all in one charger από το 2009, όμως η προσπάθεια είχε μείνει στη μέση. Μέχρι το 2012 κυκλοφορούσαν στην αγορά 30 είδη φορτιστών, όμως τα τελευταία χρόνια υπάρχουν 3 είδη, με το USB-C να έχει αρχίσει να κυριαρχεί σε όλα τα προϊόντα εκτός Apple, από το 2019. Όλοι οι υπόλοιποι κατασκευαστές έχουν εναρμονιστεί ήδη με την αλλαγή.

    Για την Apple, η μετάβαση στον συγκεκριμένο φορτιστή, μπορεί να σημαίνει κόστος ως και 1 δισεκατομμύριο δολάρια στα επόμενα 2-3 χρόνια, αφού πρέπει να γίνουν αλλαγές στον σχεδιασμό και στην αλυσίδα εφοδιασμού.

    Από την πλευρά του, ο αμερικανικός κολοσσός, αν και αναγνωρίζει την προσπάθεια της Ε.Ε. για μια πιο φιλική προς το περιβάλλον λειτουργία, θέτει την προϋπόθεση να διατίθεται το περιθώριο για καινοτομία. «Αν το 2009 είχε περάσει η νομοθεσία για έναν φορτιστή, τότε δε θα είχαμε φτάσει σήμερα στο USB-C» αναφέρουν πηγές από την Apple.

    «Η Apple εμπόδιζε τόσα χρόνια τη διαδικασία αλλαγής»

    «Κάθε φορά που προσπαθούμε να κάνουμε μια πρόταση, αυτές οι εταιρείες λένε ότι σκοτώνουμε την καινοτομία. Δεν είναι καθόλου κατά της καινοτομίας, δεν είναι κατά του οποιουδήποτε. Είναι υπέρ των Ευρωπαίων καταναλωτών» είπε με ενόχληση ο Μπρετόν, απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου. Παρόλα αυτά, ο Μπρετόν άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να επιτρέπεται στις εταιρείες να έχουν διπλή υποδοχή φόρτισης, μία για το USB-C και μία για το Lighning Charging Port, με την Apple όμως να εκφράζει δυσφορία, καθώς η δική της υποδοχή έχει μικρό μέγεθος και αυτό προϋποθέτει μεγαλύτερη αλλαγή στον σχεδιασμό.

    «Ο χρόνος που χρειάστηκε για να προχωρήσουμε με αυτό το πρότζεκτ, λέει πολλά για τη δύναμη της Apple, που μέχρι σήμερα κατάφερνε να παρακωλύει τη διαδικασία, ενώ όλοι οι άλλοι κατασκευαστές είχαν αποδεχτεί τις θύρες USB Micro-B και USB-C» συμπληρώνει ο Μπρικμόντ.

    Αυτό που αναμένεται να επιβάλλει στην αγορά της η Ευρωπαϊκή Ένωση, είναι να πωλούνται ηλεκτρονικές συσκευές χωρίς φορτιστές, από τη στιγμή που θα διαθέτουν όλοι τον ένα που θα χρειάζονται.

    Εκτός από την Apple όμως, δε λείπει και η κριτική από γνώστες του τεχνολογικού τομέα. «Αυτός είναι ένας κατά βάση ηλίθιος τρόπος να προσεγγίσεις τον σχεδιασμό των προϊόντων και την τυποποίηση. Τι θα συμβεί σε 5 χρόνια, αν κάποιος επιθυμεί να χρησιμοποιήσει καλύτερο τμήμα σύνδεσης» αναφέρει ο τεχνολογικός αναλυτής Μπένεντικ Έβανς.

    Μια άλλη παράμετρος που έχει τεθεί στο τραπέζι, είναι πως στο πλαίσιο αυτής της μετάβασης θα πεταχτούν πολλοί φορτιστές, κάτι που θα έχει αντίθετο αποτέλεσμα από αυτό που επιθυμεί η Ευρώπη, της οποίας ο στόχος είναι η μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος και της κατασκευής ηλεκτρονικών εξαρτημάτων.