Πίνακας Περιεχομένων
    1. Απώλεια 100 εκατ. δολαρίων σε μία ημέρα
    2. Απάντησε λανθασμένα το chatbot 
    3. Χρυσωρυχείο το googlάρισμα

    Η τεχνητή νοημοσύνη, η μάχη του τρισεκατομμυρίου, τα bots και οι μετοχές

    Γράφει ο Νίκος Μποζιονέλος

    Υπάρχουν μερικά πράγματα στη ζωή που η φίρμα τους είναι τόσο δυνατή με αποτέλεσμα το brand name τους να καθιερώνεται για το προϊόν – ακόμη κι αν αυτό αφορά σε ανταγωνιστική. Οι παλιοί αποκαλούσαν «βάκιουμ» όλες τις ηλεκτρικές σκούπες και «μπικ» όλα τα στυλό – είχε καθιερωθεί. Όπως καθιερώθηκε το να λες «γκουγκλάρω» ακόμη κι αν είσαι σε μια διαφορετική, από της Google, μηχανή αναζήτησης. Διότι στην πορεία των ετών υπήρξαν ανταγωνιστικές στο searching αλλά η Google τους κατάπιε στον διάβα της, φτάνοντας τούτη τη στιγμή η χρηματιστηριακή της αξία στο 1 τρισεκατομμύριο δολάρια.

    Απώλεια 100 εκατ. δολαρίων σε μία ημέρα

    Κρατήστε το αυτό, θα σας χρειαστεί παρακάτω. 1 τρισ. ντόλαρς αναγράφεται ως 1.000.000.000.000 για να έχετε την πλήρη εικόνα.

    Να που όμως η εξέλιξη της τεχνολογίας απειλεί να γκρεμίσει την αυτοκρατορία της εταιρίας που πρωτοστάτησε στην εξάπλωση αυτής. Κι όμως.

    Οι δύσκολες λέξεις που θα μας απασχολήσουν εφεξής είναι AI, ChatGPT και Bard.

    • Όπου AI η τεχνητή νοημοσύνη.
    • Όπου ChatGPT το πρόγραμμα τεχνητής νοημοσύνης της Microsoft.
    • Όπου Bard το πρόγραμμα τεχνητής νοημοσύνης της Google.

    Και τώρα που τα κάναμε νιανιά, τι διημείφθη (aka παίχτηκε) με τις δύο εταιρείες; Αποτέλεσμα αυτού ήταν η μετοχή της  Alphabet Inc, ο όμιλος στον οποίο ανήκει η θυγατρική Google, να καταγράψει τεράστια πτώση ύψους 100 εκατ. δολαρίων – αλλά, είπαμε, 1 τρισ. είναι η αξία, δεν τους χάλασε και τόσο, τουλάχιστον προς ώρας.

    Τούτο ήταν απόρροια της αποτυχημένη παρουσίαση των πολλά υποσχόμενων από την εταιρεία δυνατοτήτων του νέου της προγράμματος όνομα Bard, το οποίο λανσαρίστηκε πρόσφατα με στόχο να ξεπεράσει το πρωτοπόρο ChatGPT στην κούρσα των εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης για μαζική χρήση.

    Απάντησε λανθασμένα το chatbot 

    Και γιατί χάθηκαν τα εν λόγω μύρια αλλά, κυρίως, η έξωθεν καλή μαρτυρία της Google; Διότι το chatbot της απάντησε λανθασμένα σε ερώτηση που του έγινε στη διάρκεια ζωντανής διαφημιστικής παρουσίασης, προκαλώντας ανησυχίες ότι η Google χάνει έδαφος έναντι της ανταγωνιστικής Microsoft. Η πρωτοπόρος εταιρεία έχει επενδύσει πάνω 10 δισεκατομμύρια δολάρια στο νεοφυές πρόγραμμα, μέχρι στιγμής – το κόστος αναμένεται να ανέβει.

    Η παρουσίαση της Google σε ζωντανή μετάδοση δεν περιλάμβανε λεπτομέρειες σχετικά με το πώς και πότε θα ενσωματώσει το Bard στη βασική μηχανή αναζήτησής του, όπως έχει αναγγείλει. Μια μέρα νωρίτερα, η Microsoft πραγματοποίησε μια εκδήλωση διαφημίζοντας ότι είχε ήδη κυκλοφορήσει μια έκδοσή με ενσωματωμένες λειτουργίες του ChatGPT στη μηχανή αναζήτησής της, το Bing. Οι δικές της μετοχές σημείωσαν άνοδο περίπου 3% και παρέμειναν σταθερές στις συναλλαγές μετά την αγορά.

    Το Bard βασίζεται σε ένα λεγόμενο μοντέλο τεχνητής νοημοσύνης, ένα είδος νευρωνικού δικτύου, το οποίο μιμείται την υποκείμενη αρχιτεκτονική του εγκεφάλου σε μορφή υπολογιστή. Τροφοδοτείται με τεράστιες ποσότητες κειμένου από το διαδίκτυο σε μια διαδικασία που του μαθαίνει πώς να παράγει απαντήσεις σε ερωτήσεις που βασίζονται σε κείμενο. Ωστόσο, αυτό μπορεί επίσης να οδηγήσει το chatbot στην επανάληψη λαθών από τις πληροφορίες που απορροφά.

    Και ποια ήταν η ερώτηση όπου η λανθασμένη απάντηση προκάλεσε τέτοιο σαματά; «Ποιες νέες ανακαλύψεις από το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb μπορώ να πω στο 9χρονο παιδί μου;».

    Η απάντηση του Bard έλεγε ότι τηλεσκόπιο το JWST χρησιμοποιήθηκε για να τραβήξει τις πρώτες φωτογραφίες ενός πλανήτη εκτός του ηλιακού συστήματος της Γης. Το λάθος εντοπίστηκε από ειδικούς, όπως ο Γκραντ Τρέμπλεϊ, αστροφυσικός στο Κέντρο Αστροφυσικής των ΗΠΑ, ο οποίος έγραψε στο Twitter: «Χωρίς να θέλω να γίνω ~για την ακρίβεια~ μ@λ@κ@ς, και είμαι σίγουρος ότι το Bard θα είναι εντυπωσιακό, αλλά για την ιστορία: Το JWST δεν τράβηξε “την πρώτη εικόνα ενός πλανήτη εκτός του ηλιακού μας συστήματος”».

    Χρυσωρυχείο το googlάρισμα

    Η τεχνητή νοημοσύνη είναι το επόμενο, τεράστιο βήμα αναφορικά με το λεγόμενο googlάρισμα, το οποίο αποτελεί χρυσωρυχείο για όποιον το πετυχαίνει σωστά – δηλαδή την Google. Ενδεικτικό πως κάθε δευτερόλεπτο που περνά, επεξεργάζεται περίπου 100.000 διαδικτυακές αναζητήσεις – και, χάρη στον έξυπνο αλγόριθμό της, προσφέρει εξαιρετικά σχετικές απαντήσεις. Αυτή η συνέπεια έχει κάνει το google… ρήμα. Παράλληλα προσφέρει καθημερινά δισεκατομμύρια ευκαιρίες για διαφήμιση, κάθε φορά που απαντά στα ερωτήματα των χρηστών. Η ακρίβεια των αποτελεσμάτων κερδίζει την εμπιστοσύνη των χρηστών που επιστρέφουν στη σελίδα κάθε φορά που αναζητούν κάτι. Αυτό είναι και το μεγάλο πρόβλημα για τους ανταγωνιστές της Google, αφού όλες οι άλλες μηχανές αναζήτησης μαζί, διεκπεραιώνουν μόλις το 10% των καθημερινών, διαδικτυακών αναζητήσεων παγκοσμίως.

    Ωστόσο η ταχύτατη ανάπτυξη του συστήματος τεχνητής νοημοσύνης ChatGPT από τη startup OpenAI, στην οποία η Microsoft έχει επενδύσει δισεκατομμύρια, αλλάζει άρδην τα δεδομένα. Το νέο εργαλείο είναι ικανό, μεταξύ άλλων, να συζητά κυριολεκτικά με τους χρήστες, να γράφει εργασίες, αναλύσεις και ποιήματα κατά παραγγελία, καθώς και κώδικα.

    Η τράπεζα UBS εκτιμά πως, από το δημόσιο (και δωρεάν) ντεμπούτο του ChatGPT τον Νοέμβριο έως και σήμερα, το chatbot έχει ήδη φτάσει τους 100 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες, ορόσημο που ακόμα και το TikTok (η ταχύτερα αναπτυσσόμενη πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης) χρειάστηκε εννιά μήνες για να πετύχει…

    Ως και η Baidu, η κορυφαία μηχανή αναζήτησης στην Κίνα (όπου η Google απαγορεύεται), θα λανσάρει τον Μάρτιο τη δική της υπηρεσία αναζήτησης με τεχνητή νοημοσύνη.

    Ο λόγος που η Google «τρέμει» τα chatbots συνδέεται με την τεχνολογία τους. Το ChatGPT μπορεί να προβλέπει την επόμενη λέξη σε μια πρόταση, που αποτελεί απάντηση σε κάποιο ερώτημα. Οι προβλέψεις βασίζονται σε ένα μεγάλο γλωσσικό μοντέλο, που αποτελεί προϊόν προηγούμενης ανάλυσης εκατομμυρίων κειμένων από το διαδίκτυο. Αφού εκπαιδευτεί στη φυσική γλώσσα, το chatbot μπορεί, όταν του το ζητούν οι χρήστες, να γράφει με ευχέρεια μια απάντηση στην ερώτησή τους, αντί να παρουσιάζει μία απλή λίστα με συνδέσμους άλλων ιστοσελίδων.