Πίνακας Περιεχομένων
    1. Τα γιοτ ευθύνονται για την εκπομπή CO 2

    Η βιομηχανία των σούπερ γιοτ έχει ανθίσει λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, με τον αριθμό των σκαφών που βρίσκονται υπό κατασκευή ή αυτών που έχουν παραγγελθεί παγκοσμίως να σημειώνει νέο ρεκόρ. Σύμφωνα με στοιχεία που αποκαλύφθηκαν στην τελευταία έκδοση του Boat International’s Global Order Book, αναμένεται να κατασκευαστούν περισσότερα από 1.200 superyachts.

    Καταγράφηκε αύξηση 25% σε σχέση με πέρυσι. «Η ζήτηση δεν ήταν ποτέ μεγαλύτερη», είπε ο Will Christie, ένας μεσίτης superyacht. «Είμαι στη βιομηχανία 20 χρόνια. Πολλοί άνθρωποι λένε ότι εκτιμούν την ασφάλεια του να βρίσκονται σε ένα γιοτ κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Επίσης προηγουμένως οι άνθρωποι με αρκετά χρήματα ήταν συνεχώς στο γραφείο και δεν μπορούσαν να δικαιολογήσουν την αγορά. Τώρα μπορούν να εργαστούν από οπουδήποτε».

    Ο Christie είπε ότι τα βιβλία παραγγελιών του είναι γεμάτα μέχρι το 2025, πράγμα που σημαίνει ότι οι πελάτες είναι έτοιμοι να πληρώσουν ένα ασφάλιστρο για να πάρουν τη θέση κάποιου άλλου, εάν μπορεί να παραδοθεί νωρίτερα.

    Τόνισε ότι πλέον οι άνθρωποι ψάχνουν περισσότερο ένα «κινούμενο εξοχικό», κάτι που προσφέρει ένα γιοτ. «Η ικανότητα να δραπετεύεις οπουδήποτε είναι πολύ ελκυστική στην τρέχουσα εποχή. Σκέφτονται, δεν χρειάζεται να μείνω κολλημένος στο γραφείο, και αν έχεις μερικά δισεκατομμύρια, γιατί να είσαι;»

    Οι επικριτές της έκρηξης της ζήτησες για τα σούπερ γιοτ επισημαίνουν την περιβαλλοντική ζημιά που προκαλείται από τους πλούσιους. «Είτε πρόκειται για ιδιωτικά αεροσκάφη είτε για ταξίδια στο διάστημα, απλώς αγνοούν την υπόλοιπη κοινωνία. Δεν αισθάνονται άνετα με τους περιορισμούς που συνεπάγεται η αποδοχή της συλλογικής ευθύνης για την τύχη του πλανήτη», δήλωσε ο Peter Newell, καθηγητής διεθνών σχέσεων στο Πανεπιστήμιο του Sussex.

    Από τα 1.200 superyachts που έχουν παραγγελθεί ή είναι υπό κατασκευή, τα 27 θα έχουν μήκος πάνω από 100 μέτρα, σύμφωνα με το Boat International’s Global Order Book. Το REV Ocean, που κατασκευάστηκε από τον Νορβηγό δισεκατομμυριούχο Kjell Inge Røkke, θα έχει ύψος 183 μέτρα, και θα αποτελεί το μεγαλύτερο στον κόσμο. Διαθέτει μια πισίνα μέσω της οποίας θα αναπτυχθεί ένα υποβρύχιο για έρευνα στον ωκεανό.

    Μερικά από τα πιο εντυπωσιακά χαρακτηριστικά των υπαρχόντων σούπερ γιοτ περιλαμβάνουν επιφάνειες προσγείωσης ελικοπτέρων, υπαίθριους κινηματογράφους, ενώ σε αυτό του μαχητή του UFC Conor McGregor μέχρι και ρινγκ.

    Τα γιοτ ευθύνονται για την εκπομπή CO 2

    Ο Newell, ο κύριος συγγραφέας μιας έκθεσης της Συμμαχίας Ταχείας Μετάβασης που κάλεσε αυτούς που χαράζουν την πολιτική, να στοχεύσουν την «ελίτ» που ρυπαίνει για την διασκέδασή της, ώστε να περιορίσουν την κατανάλωση άνθρακα. Υποστήριξε ότι οι ισχυρισμοί της βιομηχανίας για κινήσεις προς ένα πιο βιώσιμο μοντέλο δεν ήταν πειστικοί και έκανε έκκληση για δράση της κυβέρνησης.

    «Δεν μπορείς να βασίζεσαι μόνο στην ενσυναίσθηση των ανθρώπων, πρέπει να υπάρξει φορολογία και ρύθμιση. Ωστόσο είναι πολύ δύσκολο με μια ελίτ που μπορεί να μετακινήσει τα χρήματά της και την περιουσία της», είπε.

    Σε έρευνα διαπιστώθηκε ότι ο μέσος δισεκατομμυριούχος είχε αποτύπωμα άνθρακα χιλιάδες φορές μεγαλύτερο από αυτόν του μέσου ανθρώπου. Το παγκόσμιο μέσο αποτύπωμα CO 2 που εκπέμπεται ανά άτομο είναι λίγο λιγότερο από πέντε τόνους, ενώ υπολόγισαν ότι ο Roman Abramovich –ο κορυφαίος ρυπαίνων σύμφωνα με τη λίστα τους– ήταν υπεύθυνος για περίπου 33.859 τόνους άνθρακα που εκπέμπονται το 2018. Πάνω από τα δύο τρίτα αυτού παράχθηκαν από το γιοτ του Eclipse μήκους 162,5 μέτρων.

    Η αντιπάθεια για τους ιδιοκτήτες σούπερ γιοτ ενισχύθηκε μετά από μια πρόσφατη παρέμβαση της πλουσιότερης γυναίκας της Αυστραλίας,  μεγιστάνα των ορυχείων, Τζίνα Ράινχαρτ. Σε ένα βίντεο που καταγράφηκε από το κατάστρωμα του δικού της σκάφους μπροστά σε μια σμαραγδένια θάλασσα, παραπονέθηκε ότι δεν υπήρχε αρκετός χώρος για να ελλιμενιστούν τα σούπερ γιοτ στο Queensland.

    «Το Queensland μπορεί να υποφέρει επειδή οι ιδιοκτήτες σούπερ γιοτ θα ήταν λιγότερο πιθανό να το επισκεφτούν. Αυτά τα superyachts χρειάζονται επιπλέον μαρίνες, που δυστυχώς λείπουν για σκάφη άνω των 50 μέτρων. Ήρθε η ώρα για περισσότερες μαρίνες αρκετά μεγάλες ώστε να καλύπτουν όχι μόνο μικρά και μεσαία γιοτ αλλά και μεγαλύτερα».