Πίνακας Περιεχομένων
    1. Το αντίθετο από την Ισλανδία βιώνουν χώρες στην απέναντι πλευρά του πλανήτη

    Η άνοδος της στάθμης της θάλασσας, που οδηγεί στην εξαφάνιση των γόνιμων εδαφών, είναι ένα από τα προβλήματα που απασχολεί όλο τον κόσμο. Η κοινότητα ενός ισλανδικού νησιού έχει το αντίθετο πρόβλημα, η στάθμη της θάλασσας μειώνεται. Οι θαλάσσιες λιμνοθάλασσες που περιβάλλουν το χωριό Höfn γίνονται ολοένα και πιο ρηχές.

    Οι παλίρροιες σκάνε με λιγότερη δύναμη από ό,τι παλιά, με αποτέλεσμα το κανάλι, από το οποίο περνούν οι ψαρόβαρκες να γεμίζει με ιζήματα. Η καρίνα στα πλοία που περνούν από το σημείο βρίσκεται κοντά στον πυθμένα, πράγμα που μπορεί να οδηγήσει και σε ναυάγιο. «Οι περίπου 60 άνδρες που εργάζονται στα πλοία είναι όλοι ντόπιοι», είπε στο CNN o Þorvarður Árnason, διευθυντής του ερευνητικού κέντρου του Πανεπιστημίου της Ισλανδίας στο Höfn.

    Ένα ακόμα πρόβλημα που καλούνται να αντιμετωπίσουν είναι το μεγαλύτερο παγοκάλυμμα της Ισλανδίας, το Vatnajökull. Για αιώνες, το  βάρος του Vatnajökull συμπίεσε το έδαφος από κάτω του. Λόγω της υπερθέρμανσης του πλανήτη οι πάγοι λιώνουν πιο γρήγορα από ποτέ για τα τελευταία 200 χρόνια. Ως αποτέλεσμα αυτού, το έδαφος ανεβαίνει και το νερό καταλήγει στον ωκεανό.

    Το έδαφος στο Höfn έχει ανέβει έως και 1,7 εκατοστά ετησίως, αποκαλύπτουν μετρήσεις. Όσο πιο κοντά βρίσκεται το έδαφος στο λιώσιμο των παγετώνων, τόσο πιο γρήγορη είναι η άνοδος του.

    Μάλιστα, η Αρκτική βρίσκεται στο «μάτι του κυκλώνα», καθώς βιώνει την πιο δραματική άνοδο της θερμοκρασίας στον κόσμο. Η Ισλανδία χάνει περίπου 10 δισεκατομμύρια τόνους πάγου κάθε χρόνο, σύμφωνα με τη NASA. Αν συνεχίσει έτσι, θα μείνει χωρίς πάγο μέχρι το 2200.

    Η περιοχή Höfn εξαρτάται άμεσα από την αλιεία, για αυτό και το πρόβλημα επηρεάζει άμεσα τα νοικοκυριά. Ωστόσο, η άνοδος του εδάφους δεν είναι ομοιόμορφη. Στην Γροιλανδία και στα εδάφη γύρω της, όπου το λιώσιμο συμβαίνει περισσότερο, αντιμετωπίζουν στην πραγματικότητα πτώση της στάθμης της θάλασσας, όχι μόνο λόγω της ανόδου του εδάφους. Η πτώση της στάθμης οφείλεται και στη βαρύτητα. Όσο μεγαλύτερο είναι κάτι, τόσο περισσότερη βαρύτητα έχει.

    Οι επιστήμονες της NASA εκτιμούν ότι εάν η μέση παγκόσμια στάθμη της θάλασσας ανέβει κατά 1 μέτρο, αυτό θα οφείλεται στο λιώσιμο των πάγων στη Γροιλανδία. Στην Ισλανδία ωστόσο θα έπεφτε τουλάχιστον 20 εκατοστά, γιατί βρίσκεται τόσο κοντά στη Γροιλανδία, όπου λαμβάνει χώρα αυτή η βαρυτική αλλαγή.

    «Το στρώμα πάγου είναι τόσο βαρύ που τραβάει τον ωκεανό προς το μέρος του, λόγω της βαρύτητας. Αν το στρώμα πάγου λιώσει, αυτή η έλξη αρχίζει να εξασθενεί και το νερό απομακρύνεται», είπε ο Thomas Frederikse, μεταδιδακτορικός συνεργάτης στο Εργαστήριο Jet Propulsion της NASA.

    Το αντίθετο από την Ισλανδία βιώνουν χώρες στην απέναντι πλευρά του πλανήτη

    Ακόμα, λόγω των εκπομπών άνθρακα, οι θερμοκρασίες της θάλασσας αυξάνονται και η θερμότητα κάνει τον ωκεανό να διαστέλλεται. Όταν το νερό ζεσταίνεται, αυξάνεται παράλληλα και ο όγκος του. Οι επιστήμονες εκτιμούν ότι περίπου το ένα τρίτο της παγκόσμιας ανόδου της στάθμης της θάλασσας μπορεί να αποδοθεί σε αυτό.

    Τα πιο πρόσφατα επιστημονικά στοιχεία δείχνουν ότι ακόμα κι αν ο κόσμος σταματήσει να καίει ορυκτά καύσιμα σήμερα, η άνοδος της στάθμης της θάλασσας θα παραμείνει μέχρι το 2050. Οι μελλοντικές εκπομπές θα έχουν και τεράστιες συνέπειες μετά το 2050, αν αυξηθεί ο μέσος όρος της θερμοκρασίας στον κόσμο.

    Για παράδειγμα, οι κάτοικοι στα νησιά Μάρσαλ βλέπουν τη θάλασσα γύρω τους να ανεβαίνει, την ώρα που οι πάγοι λιώνουν στην άλλη πλευρά του πλανήτη σε μέρη όπως η Γροιλανδία και η Ισλανδία. Η προκύπτουσα άνοδος της στάθμης της θάλασσας ανάγκασε τους ανθρώπους να αλλάξουν τον τρόπο ζωής τους, καθώς συχνά πλήττονται από πλημμύρες.

    Σε παγκόσμιο επίπεδο, η μέση στάθμη της θάλασσας έχει αυξηθεί πάνω από 20 εκατοστά από τις αρχές του 20ου αιώνα και έχει επιταχυνθεί τις τελευταίες τρεις δεκαετίες. Από το 1993, το επίπεδο έχει αυξηθεί κατά 2,8 έως 3,6 χιλιοστά. Την ίδια στιγμή, στα Μάρσαλ σημειώθηκε άνοδος 7 χιλιοστών, σύμφωνα με μια έκθεση της αυστραλιανής κυβέρνησης για το κλίμα.

    Διαβάστε επίσης στο Nitro.gr:

    Μπορεί ο σολομός που καλλιεργείται σε εργαστήρια να λύσει το πρόβλημα της υπεραλίευσης;

    Porrima: Το πλοίο που κινείται με ηλιακή ενέργεια αλλάζει τα πάντα στη ναυτιλιακή βιομηχανία

    Γιατί τα μπουκάλια μπύρας έχουν συνήθως καφέ και σκούρο γυαλί